fbpx
Bulvy červené řepy

Chcete zařadit červenou řepu do svého jídelníčku, ale nevíte, co si z ní připravit nebo kolik jí můžete za den sníst? Usnadníme vám to a pomůžeme vám se v tom zorientovat.

Způsoby úpravy červené řepy

Červenou řepu můžete jíst vařenou, pečenou, syrovou, marinovanou i sušenou.

1. Vařená

Vaření je nejčastější a nejjednodušší způsob přípravy řepy. Aby si řepa uchovala co nejvíce živin, vařte ji na páře nebo ve slupce v troubě.

Pochutnáte si na ní jako na teplé příloze, připravíte z ní salát nebo polévku, hodit se bude do pomazánek, hummusu, burgerů, muffinů apod. Možností je opravdu celá řada.

2. Pečená

Pečením získá řepa sladší a karamelizovanou chuť. V této podobě ji použijete do salátů, polévek, pečených zeleninových směsí a jako přílohu k masu.

3. Syrová

Velmi zdravý způsob je jíst řepu v syrovém stavu. Nakrájejte ji na tenké plátky do salátů, připravte z ní smoothie nebo ji nastrouhejte do dresinků a pomazánek. Výtečně chutná v podobě čerstvé šťávy.

4. Marinování

Marinování dodá řepě pikantní a kyselou chuť. Zkuste ji naložit do octa, oleje, koření a bylinek. Můžete ji servírovat samostatně jako předkrm s bylinkami a například kozím sýrem, nebo ji přidáte do oblíbeného salátu, sendviče, použijete jako přílohu k masu nebo smícháte s oblíbenými těstovinami.

5. Sušení

Skvělý způsob, jak uskladnit řepu, je sušení. Řepu sušte v plátcích v troubě na nízkou teplotu. Používejte do polévek, müsli, pečiva a smoothie nebo jako chipsy.

Jak nejlépe zařadit řepu do svého jídelníčku?

Nebojte se experimentovat s různými recepty a způsoby přípravy. Vyzkoušejte teplou i studenou, sladkou i slanou variantu. Řepu začleňujte postupně: začněte s malými porcemi, abyste se vyhnuli trávicím potížím. Postupně množství navyšujte.

Řepu lze velmi dobře kombinovat s kozím sýrem, ořechy, bylinkami, citrusy, medem, balsamicem, kořením a bylinkami. Každého osloví jiná úprava a každý dává přednost jiné chuti. Hodí se velmi dobře do předkrmů, hlavních jídel, ale i do dezertů. A pokud nemáte čas vařit, použijete ji i v syrovém stavu do řady receptů (šťáva, pomazánka apod.), které budou lahodnou svačinkou nebo třeba lehkou večeří.

Mladé listy řepy se dají použít do salátů, smoothie nebo pesto a strouhaná řepa dodá barvu a chuť dresinkům a omáčkám. Je to skvělý zdroj vlákniny, takže neváhejte a vyzkoušejte to. Možná budete překvapení, jak lahodná zelenina to je.

A na závěr ještě jeden recept.

Hummus z červené řepy
Hummus z červené řepy

Hummus z červené řepy: Lahodná a zdravá alternativa klasiky

Hummus z červené řepy je skvělou variací na klasický hummus z cizrny. Dodá vašemu jídelníčku nejen krásnou barvu, ale i pořádnou dávku vitamínů a minerálů.

  • 2 střední červené řepy, vařené nebo pečené
  • 1 plechovka (cca 250 g) cizrny, slité a propláchnuté
  • 2 lžíce sezamové pasty (tahini)
  • 1 stroužek česneku, oloupaný
  • šťáva z 1/2 citronu
  • 2-3 lžíce olivového oleje
  • sůl a pepř podle chuti
  • volitelně: 1/2 chilli papričky, najemno nasekané (když máte rádi pikantní jídla)
  • na ozdobu: pár lístků čerstvé petrželky a olivový olej

Postup:

  1. Uvařenou nebo upečenou řepu nechte trochu vychladnout a poté oloupejte. Nakrájejte ji na menší kousky.
  2. Všechny ingredience (kromě oleje na ozdobu) vložte do mixéru nebo food processoru.
  3. Mixujte dohladka. Postupně přidávejte olivový olej, dokud hummus nebude mít požadovanou konzistenci, která by měla být krémová, ale ne řídká.
  4. Dochuťte solí, pepřem a citronovou šťávou. Pokud máte rádi pikantní hummus, přidejte trochu nasekané chilli papričky.
  5. Hotový hummus dejte do misky, zakápněte olivovým olejem a ozdobte lístky petržele.

Tipy:

K ředění hustého humusu můžete použít i vařenou vodu z cizrny.

Pro extra krémovou chuť přidejte do hummusu 1 lžíci mandlového nebo kešu másla .

Tento hummus můžete podávat s pita chlebem, zeleninou (mrkev, okurka, paprika), celozrnnými krekry nebo tortilla chipsy.

Hummus z červené řepy vydrží v ledničce v uzavřené nádobě až 3 dny.

Doporučujeme si přečíst

Jaké účinky a vliv na zdraví má červená řepa